Sunday, May 13, 2012

the c word

jealous,cemburu. what is that feeling feel actually? dulu kecik2 perkataan tu keluar ja dari mulut aku tanpa ada rasa apa apa. just tao ucapkan tanpa memahami dan merasai perasaan itu. budak budak,tak mengerti akan benda yang abstrak lagi.-developmental psychology-

sekarang,at this moment,di kala umurku mencecah dua dekad dan satu tahun, baru aku mengalami akan perasaan itu. pertama kali secara sebenar-benarnya. memang susah untuk aku menghalang diri dari mencemburui seseorang ini. aku pun manusia,bohong la kalau tak pernah rasa cemburu akan seseorang atau sesuatu. amat sakit,serious. dan aku tak suka bila aku merasai perasaan cemburu tersebut.

 ada seseorang yang aku hormati berkata, cemburu dalam mengejar ilmu tak apa.diizinkan. dan bila aku menggunakan akalku untuk melihat kerasionalannya, (reasoning-cognitive psychology)
ada betulnya sebab bila kita merasai cemburu pada kawan yg pandai dan rajin,mesti diri kita pun akan rasa tercabar (especially aku) dan berusaha gigih ke arah itu.

cuma cemburu pada benda benda yang tak sepatutnya sahaja yg cuba aku jauhi sekarang. aku harap aku kuat dan berterusan menjauhinya.

No comments:

Post a Comment